Christina Linnea Örtendahls Blogg

Statsvetare & omvärldsanalytiker granskar dagsaktuell politik med glimten i ögat

onsdag, september 05, 2007

Statsvetares uttalande större nyhet än Odenbergs avgång

Dagens medienyhet är försvarsminister Mikael Odenbergs avgång. Personligen är jag inte speciellt förvånad. Vid Moderaternas Kommunala Rikskonferens på Conventum i Örebro under några dagar i mars skvallrades bakom ryggen på Mikael Odenberg. Egentligen inget allvarligt men en hel del gliringar om att man skulle se upp med honom så att man inte blev buggad på konferensen hördes skämtsamt från de främsta bänkraderna och i kulissen.

Kritiken av Odenbergs förslag om Försvarets radioanstalts möjlighet att anpassa spaningsverksamhet till modern IT-teknik var stark. Inte minst från Svenska Dagbladets ledarskribent Maria Abrahamsson.

Jag vill inte påstå att jag redan i Örebro kunde förutse Odenbergs avgång, men visst var det uppenbart att hans inställning inte var fullt kompatibel med nya moderaternas politik och den mänskliga framtoning som Fredrik Reinfeldt och alliansregeringen gav uttryck för.

Enligt presskonferensen som refereras i DN meddelade Odenberg att hans avgång är en protest mot regeringens planerade besparingar av försvarets materialanslag. Visst gör han rätt som avgår när han känner att han inte kan möta sig själv i spegeln eller försvarets personal i ögonen, men jag kan bara konstatera att Odenbergs grunduppfattning om försvaret hör hemma i en annan tid.

Att Mona Sahlin är kritisk är väntat och det hör till hennes uppgift, men när Ulf Bjereld, professor i statsvetenskap vid Göteborgs universitet, uttalar sig i liknande ordalag blir jag beklämd.
- Det är illa för arbetsron. Och skapar spänning mellan finansdepartementet och övriga departement när finansdepartementet uppenbart fått så fria tyglar, säger Ulf Bjereld i DN angående Odenbergs avhopp. Och sedan förutsätter han att: det kommer att skapa oro och sätta fokus på finansdepartementets fria tyglar.
I mina ögon ses det inte som en relevant objektiv statsvetenskaplig analys utan snarare som en analys av en vänsterpolitiker med stark skepticism mot somliga specifika nobelpristagares ekonomiska teorier. Beklagligt förvisso, men tyvärr inte varken första eller sista gången en statsvetare har märkliga utgångspunkter för de analyser som lämnas till media.

Så småningom, efter tre timmars spekulationer, presenterade Fredrik Reingeldt Sveriges nya försvarsminister Sten Tolgfors. Ett mycket bra val tycker jag. Han är oerhört kunnig, saklig och diplomatisk. Dessutom har han som före detta vapenvägrare och genom sitt engagemang i Röda Korset en infallsvinkel till försvaret som stämmer betydligt bättre med nya moderaternas politik och framtidens säkerhetspolitik än fd reservofficeren Odenberg.

Ett antagande som underbyggdes att Fredrik Reinfeldts sätt att berätta att Sten snart skulle bli pappa och att det uppdraget måste kunna kombineras med uppdraget som försvarsminister. Jag vill passa på att gratulera dem. Träffade paret i Örebro och hon berättade att det var första gången hon var med den typen av politiska sammanhang.

Jag vill passa på att önska Sten lycka till. Med uppdraget som pappa och försvarsminister. En kombination som ger mig en känsla av garanti för att regeringen kommer att ha ett humanistisk perspektiv på försvarsfrågorna.

...för övrigt anser jag att det bör sättas upp bommar på Järnvägsgatan samt att Nybrovägen och Havsbaden bör öppnas för genomfartstrafik!

Etiketter: , , ,