Christina Linnea Örtendahls Blogg

Statsvetare & omvärldsanalytiker granskar dagsaktuell politik med glimten i ögat

söndag, oktober 28, 2007

Äktenskapslagstiftning och spelmonopol

Min vän Olof Lavesson och Tobias Tobé tillhör de moderater som jag vill gratulera till viktiga insatser på stämman. De debatterade med betyg väl godkänt i två avgörande diskussioner: könsneutrala äktenskap och att statens spelmonopol ska upphöra.

Bra beslut. Joakim på Ladbrokes har säkert jublat. Detta har han också hoppats på och arbetat för länge. Har förresten inte kollat om de har haft vadslagning innan moderatstämman, får nog göra det.

Nu är kd det enda partiet som inte är positiv till en könsneutral äktenskapslagstiftning. Det är antagligen bara en skillnad mellan form och innehåll. Jag tror att det handlar om sjävla begreppet äktenskap som ett heligt sakrament. Genom att hitta ett annat mer neutralt begrepp med samma innehåll tror jag att det är fullt möjligt att få en alliansöverenskommelse som fungerar. I andra länder har man en vigsel som är borgerlig och en annan som är en religiös rit. Vi borde finna en sådan lösning även i Sverige.

Men tyvärr har skilsmässan mellan staten och kyrkan stannat av efter betänketiden och båda parter står på ett ben och vet inte vart de ska gå...Dags för regeringen att bestämma sig, tycker jag. Slutför skilsmässan, Fredrik!

Etiketter: , , , , ,