Christina Linnea Örtendahls Blogg

Statsvetare & omvärldsanalytiker granskar dagsaktuell politik med glimten i ögat

lördag, november 10, 2007

Den ökända omöjliga konsten att splitta en krognota

Det har meddelats via Sveriges Radio och Ekot att polisen har beslagtagit kontokortsslipen från krogmötet mellan fd statssekreteraren Ulrika Schenström och den time-out-ledige TV4-journalisten Anders Pihlblad. TV4 ville inte lämna ut den och därför fattade överåklagaren beslut om husrannsakan.

Det finns ett antal frågetecken angående notan. Vilken krog var de på och vad kostade en flaska vin där? Anders Pihlblad har sagt att han inte bara drack vin utan även öl. Vad kostade hans öl? Och det största frågetecknet av alla: var det Ulrika Schenström som drack allt vin som fanns på notan?

Tydligen hade flera av Anders Pihlblads kollegor också varit där. Hur vet vi vem som druckit vad på den notan? Det har bara förutsatts att det var de två som druckit hälften var. Men det vet vi faktiskt inte. Hur mycket har Anders Pihlblad haft uppsatt på sitt kort innan detta möte? Jag kommer att tänka på Lisa Ekdahl: Vem vet, inte du, Vem vet, inte jag...

Kanske borde vi kontakta manusförfattarna till den gamla inspelningen där notan ska delas och varken gaffel eller läppstift räcker till för en rättvis fördelning av kostnaderna och för vem som tagit in vad.

Har just läst om Bodil Malmstens bok Priset på vatten i Finistère och märkligt nog associerade jag direkt till krogbesöket ovan och medias arbetssätt. Hon berättar nämligen en historia om förre presidenten Mitterands son, Jean-Christophe Mitterand, som misstänkts för att vara skattefuskare och korrupt rörande vapenhandel i Angola. Hans mamma hälsar på i häktet och är upprörd över att det ställts ut borgen. Bodil Malmsten kommenterar:
Den som hängs ut i pressen överlever. Hur stor skymfen är avgör inte media, det är den uthängde som avgör hur stor skam han tar på sig. Medias skamlöshet är en sak, den för medias skamlöshet utsatte en annan. Även om jag alltid vill störta till den utsattes sida, vet jag hur det ligger till. Utsatt eller ej - den skamlöse går fri.
Till Bodil Malmsten vill jag säga att det är min förhoppning att du tycker att det är okej att jag citerar din bok här. Har försökt att kontakta dig, men du har stängt alla inkommande kontakter via din utmärkta blogg Finestère

Och jag ser att du har en fantastiskt analysförmåga när du drar slutsatsen att: Den skamlöse går fri och kan bara tillägga: alltid...

Etiketter: , , , ,