Christina Linnea Örtendahls Blogg

Statsvetare & omvärldsanalytiker granskar dagsaktuell politik med glimten i ögat

måndag, november 05, 2007

Miljoninkomst - ett brott?

Igår avslöjades det att moderaterna och äkta paret Cederschiöld har anlitat svart städhjälp. Att döma av Aftonbladets indignerade ingress är det tveksamt om brottet består i att de anlitat svart arbetskraft eller att de har en miljoninkomst. Kanske ger det väl valda vällevnadsfotot en vink? Eller?

Idag anmäler SSU:aren Erik Molin till Skatteverket för skattebrott. Han säger:

– Jag tycker att Cederschiölds kommer undan alldeles för lätt. Det är ungefär som när ett barn ertappas med handen i syltburken. Man ger en tillrättavisning och sedan händer inget mer. Nu vill jag att det här ska granskas, säger Molin till aftonbladet.se.

Jag funderar på hur journalister egentligen ser på det här. Eftersom det tycks som om det är ett brott att anlita svart städhjälp trots att man har miljoninkomst; Är det okej att anlita svart städhjälp om man har en betydligt lägre inkomst. Eller hur menar de att jag ska tolka innehållet i artikeln?

Apropå Erik Molin så hoppas jag att han läst bibeln innan han tar på sig rollen som den utan skuld och tar sig rätten att kasta första stenen?

för övrigt anser jag att buddistmunkars sånger bör höras och militärjuntans styre i Burma förgöras...

Etiketter: , , ,