Christina Linnea Örtendahls Blogg

Statsvetare & omvärldsanalytiker granskar dagsaktuell politik med glimten i ögat

fredag, november 02, 2007

Politiken i massmediernas spegel

Inte utan att man känner sig trött dessa dagar. Innan ens första dygnet efter Ulrika Schenströms avsägelse från tjänsten som statssekreterare gått till ända, hamnar hennes efterträdare Nicola Clase inför medias domarskrank.

Nicola Clase, som är tf statssekreterare har enligt media tillsammans med sin make betalat svarta löner till hantverkare när de renoverade sitt numera avyttrade sommarhus. Okej, det är fel och det säger hon också. En hel pudel i media före lunch första arbetsdagen.

Jag kommer att tänka på min handledare statsvetare Mats Sjölins doktorsavhandling med titeln "Kommunalpolitiken i massmediernas spegel", inom området politisk kommunikation.

Det kanske är dags för en uppföljare? Möjligen speglar media även på den nationella politikens nivå samhället? Ska fundera på en problematisering av ämnet...

Dagens problematik passar väl in i det forskningsområde som Mats inspirerat mig till och mest ägnar sig åt: normativ demokratiteori och politisk etik, ett gränsland mellan ämnena filosofi och statsvetenskap. Jag borde kanske vända tillbaka till Statsvetenskapliga institutionen i Lund och fortsätta mitt arbete där.

för övrigt anser jag att buddistmunkars sånger bör höras och militärjuntans styre i Burma förgöras...

Etiketter: , , , ,