Christina Linnea Örtendahls Blogg

Statsvetare & omvärldsanalytiker granskar dagsaktuell politik med glimten i ögat

fredag, december 07, 2007

Det finns många ICA-Stig därute

Jag har pratat med ”min” ICA-Stig, som egentligen heter Bertil, på Storgatan i Ängelholm. Det är beklagansvärt att Janne Josefssons teveprogram slår blint på alla ICA-butiker.

Ungefär som när vissa säger att "alla utlänningar är brottslingar", vid de tillfällen då en gärningsman råkar vara född någon annanstans än här. I andra fall brukar vi vara nyanserade nog att inse att det inte går att dra alla över en kam. Men grundregel nr 1 för journalister är: Kolla aldrig en bra story, för då spricker den. Läs: Har du hittat 4 privatägda butiker, så sluta leta...Undrar förresten hur många han undersökte totalt? Det ville han inte berätta när det gällde valstugereportaget 2002. Är det någon som vet?

Min ICA-handlare Bertil anlitar sedan han tog över butiken 2003 Anticimex i kvalitetsarbetet. Jag har handlat hos honom hela tiden och alltid varit nöjd. Och även om Bertil berättar att de har ett egenkontrollprogram från Anticimex som följs upp av det företaget och det parallellt med frekventa kontroller och provtagningar från deras sida, så litar jag faktiskt ganska bra på min näsa!

Bertil berättar också om ett datasystem för kontroll av kylar och frysar men avslutar med:
Sist men inte minst så har jag en personal som jag verkligen är stolt över, både som personer såväl som deras yrkeskompetens.
Och det ska du vara Bertil. För mig är det den mest avgörande anledningen till mitt val av butik. En trevlig personal som känner igen mig, behandlar mig som en vän och hjälper mig med allt jag önskar. Det är de som är förebilderna för den "ICA-Stig". En tevereklam som tillsammans med bregottfabriken är bland det bästa som gjorts!

Du är välkommen tillbaka "ICA-Stig". Om det sedan blir Hans Mosesson eller Bertil som spelar rollen spelar ingen roll. Det viktiga är att vi känner vår handlare. Det är det som är ICA:s styrka.

...för övrigt anser jag att det bör sättas upp bommar på Järnvägsgatan samt att Nybrovägen och Klittervägen bör öppnas för genomfartstrafik!

Etiketter: , , ,