Christina Linnea Örtendahls Blogg

Statsvetare & omvärldsanalytiker granskar dagsaktuell politik med glimten i ögat

tisdag, december 18, 2007

Diskriminerande ombudsman

Nu är det snart jullov och därmed återigen dags för debatten kring om man får eller inte får ha skolavslutning i kyrkan.

Att debatten överhuvudtaget uppkommit beror på en statlig myndighet, Ombudsmannen mot etnisk diskriminering (DO), som har ställt till mer elände än nytta. Hade inte DO gått ut med sitt dekret:
Skolavslutningar bör i första hand hållas i neutrala icke-konfessionella lokaler och inte innehålla religiösa inslag
hade inte utbildningsminister Jan Björklund behöva skriva en debattartikel om självklarheter.

Varför firar vi jul? Och varför har skolbarnen jullov? Det är inte konstigt att barn tror att vi firar jul för att det är Kalle Anka på teve!

Om man skulle utgå från att det är diskriminerande att fira skolavslutning i kyrkan så finns det, som jag ser det, inte någon som helst möjlighet att ens nämna ordet jul.

Jag tycker vi är oförskämda mot de invandrare som verkligen vill försöka förstå hur Sverige och svenskarna fungerar. Jag vet, sedan jag bodde i Malmö, att en del invandrare uppfattar oss som "ett slutet sällskap", som inte vill dela med oss av våra traditioner. Inte minst när det gäller ritualer och mat. Kanske skulle man överlämna hela integrationsfrågan till kvinnorna?

En av mina grannfamiljer i Malmö köpte gran och klädde den till första advent. De gjorde som de trodde att svenskarna gjorde och på dagis och på Triangelns köpcentrum var det ju så. Det var den förebilden de hade.

Så sluta och hyckla och låt oss alla fira jul som vi vill. Jag gillar gruvarbetaren från Norrland som jobbade som bergsprängare på Bolmentunneln. Han var kommunist och ville inte fira julen till Jesus ära. När han fick barn skaffade han gran, och satte hammaren och skäran i toppen!

...för övrigt anser jag att det bör sättas upp bommar på Järnvägsgatan samt att Nybrovägen och Klittervägen bör öppnas för genomfartstrafik!