Christina Linnea Örtendahls Blogg

Statsvetare & omvärldsanalytiker granskar dagsaktuell politik med glimten i ögat

fredag, december 14, 2007

Köttfusket, julmaten och dold kvinnokunskap

Dokusåpan Köttfusket går vidare. Idag har Helsingborgs Dagblad och Nordvästra Skånes Tidningar publicerat min debattartikel om ICA och Janne Josefsson. Sällan har jag fått så mycket respons för ett inlägg. Telefonen gick varm hela förmiddagen och jag fick dessutom beröm från en reporter på lokaltidningen som jag träffade på stan i eftermiddags.

Var i min ICA-butik och köpte köttfärs och har ätit vitlöksbiffar med viltsmak till middagen i kväll. Ännu lever jag och hundarna också; som är väldigt förtjusta i rå nötfärs.

Men det var egentligen inte det jag tänkte på inledningsvis utan på artiklar i Kvällsposten, Expressen och Aftonbladet idag. Kvällsposten och Expressen hade dessutom Bluffarna i julmaten på löpsedlarna.

Aftonbladet gör sitt bästa för att skrämma upp hela svenska folket inför julhelgen där maten är ett av de absolut viktigaste traditionella inslagen. Under rubriken Matbakterierna som kan döda beskrivs de elaka bakteriernas snabba förökning och lömska beteende.

Faktum är att min farmor och mormor inte skulle bekymrat sig ett dugg om innehållet i dessa artiklar. De visste hur man behandlade kött och fisk, och för den delen allt som skulle tillagas och förtäras.

Tyvärr är det så att denna urgamla dolda kvinnokunskap håller på att gå förlorad. Alla kvinnor i äldre generationer visste hur de skulle göra, men inte varför. Idag vet vi varför, men inte hur. Det är en brist i kunskapsöverföringen mellan generationer. och det är inte dagens mammor och pappor som ska skämmas för att de inte vet, utan deras föräldrar för att de inte haft tid att föra livsnödvändiga kunskaper vidare.

Det handlar inte så mycket om livsmedlet i sig utan hur du hanterar det från butiken till tallriken. Det finns vissa självklarheter som alla borde veta, men inte vet. Vi är vana vid att alltid kunna skylla på någon annan, gärna en elak profitör, istället för att ta vårt eget ansvar.

Så mitt råd är: lär dig grunderna för livsmedelshantering och ha en trevlig jul med mycket god mat.

...för övrigt anser jag att det bör sättas upp bommar på Järnvägsgatan samt att Nybrovägen och Klittervägen bör öppnas för genomfartstrafik!

Etiketter: , , , , ,