Christina Linnea Örtendahls Blogg

Statsvetare & omvärldsanalytiker granskar dagsaktuell politik med glimten i ögat

onsdag, januari 09, 2008

Bara bröst är inte bara bröst

När två kvinnor inte fick bada topless i Uppsala startade de nätverket Bara Bröst. Idag är det Fritt fram för bara bröst i badhus både i Sundsvall och i Malmö. I Aftonbladet intervjuas: Mian Lodalen,
Jag hejar på tjejerna i Bara bröst. Det behövs folk som tänjer gränser och utmanar normer. Frågan kan tyckas liten, men den är principiellt viktig.
Bara bröst i Sundsvall anser att tvånget att täcka över brösten är en sexualisering av den kvinnliga kroppen och att kvinnor precis som män ska få bada med bar överkropp. Varför är det så viktigt för dem? Och varför finns inte motsvarande "frihetsrörelse" för män? Vem bildar protestnätverket Bar underkropp?

Diskussionen fördes också i Studio Ett i eftermiddags. I studion fanns, återigen denna, Mian Lodalen jämte Marie Söderqvist. Mian Lodalen betraktade det som en mänsklig rättighet för kvinnor att bada topless, medan Marie Söderqvist menade att det bara var en symbolfråga och att det fortfarande finns många andra jämställdhetsfrågor som är viktigare att driva, inte minst för att stödja kvinnor i tredje världen.

Personligen kan jag bara konstatera att mina bröst är mina bröst. Och inte skulle jag vilja bada topless med Mian Lodalen! Skulle du?

...för övrigt anser jag att det bör sättas upp bommar på Järnvägsgatan samt att Nybrovägen och Klittervägen bör öppnas för genomfartstrafik!

1 Comments:

  • At söndag, 13 januari, 2008, Blogger Thomp@ said…

    Va? Får kvinnor bada utan underdel? Då ska jag genast starta nätverket "Bara ballen" så att vi män också får bada med bara kön.

    Nej vänta - det gör jag ju redan! Dessutom är det så jäkla befriande att slippa de klistriga kläderna som ni klädsimmare så gärna tar på er inför mötet med det otäcka vattnet.
    Men fortsätt gärna dölj och förfäras. Vi som testat alternativet vet att det ni döljer bakom ert tunna lager ser ut som alla andras ungefär. Varken finare eller fulare - bara lite annorlunda.

     

Skicka en kommentar

<< Home