Christina Linnea Örtendahls Blogg

Statsvetare & omvärldsanalytiker granskar dagsaktuell politik med glimten i ögat

lördag, januari 26, 2008

Endast Pär Nuder är naken

Pär Nuder måste ha haft problem med att läsa av signaler och känna av andra människors budskap. Det är den mest logiska förklaring till hans reaktion i media på det faktum att Mona Sahlin inte vill att han ska vara kvar som ekonomisk-politisk talesman för SAP. Alternativet är att han är mer naiv än jag någonsin kunnat föreställa mig. I en exklusiv intervju till DN säger han:
I våra samtal har Mona aldrig någonsin kritiserat mig för det sätt på vilket jag varit ekonomisk talesman. Hon har aldrig uttryckt något missnöje, aldrig sagt att hon vill sparka mig. Döm därför om min förvåning när jag i Nordens största dagstidning (Aftonbladet) får läsa att Mona Sahlin är missnöjd med mig, att hon vill sparka mig och att hon ska meddela mig det på ett möte i går eftermiddag - ett möte jag trodde att bara hon och jag kände till.
Han låtsas förvånad, men faktum är att en kniv i ryggen är en vanlig arbetsmetod inom det socialdemokratiska partiet. Det är kännetecknande att man aldrig talar till den det berör, utan bara om den det berör. Och den metoden är inte att rekommendera i någon organisation eller verksamhet överhuvudtaget. Det enda säkra är att du inte kan vara säker på någon - och det gynnar inte den lojalitet som krävs för att göra ett bra arbete.
En person, anställd här på den socialdemokratiska riksdagsgruppens kansli, har ringt runt till några nyhetsredaktioner och Aftonbladet nappade. När sedan denna planterade nyhet inte dementerades så blev min situation ohållbar. Då bestämde jag mig för att lämna uppdraget som ekonomisk-politisk talesman.
Pär Nuder menar att detta gjordes för att hjälpa Mona Sahlin och skada honom, vilket är högst troligt. Så har man alltid agerat, och det har han själv deltagit i. Skillnaden är att han nu utsätts för det han tidigare varit med och utsatt andra för. Nu vill han att partiledningen diskuterar den interna "kulturen att genom medierna kasta skit på varandra", och att man från partiledningens sida tydligt tar avstånd från det sättet att agera. Sent ska syndaren vakna!

Etiketter: , , ,