Christina Linnea Örtendahls Blogg

Statsvetare & omvärldsanalytiker granskar dagsaktuell politik med glimten i ögat

torsdag, januari 10, 2008

Fadern i Ronneby döms för samhällets brister

Hanne Kjöller diskuterar i sin krönika den tragiska händelsen i Rödeby. Åklagaren benämner faderns gärning som avrättning, medan försvaret hävdar nödvärn. Hanne Kjöller väljer att se händelsen i ett bredare perspektiv och ställer den viktiga frågan: Varför är det bara 50-åringens agerande som granskas juridiskt och inte den skottskadade 17-åringens?

Vi måste lyfta frågan om nödvärnsrätten till politisk nivå. Vilken rätt har ett gäng fulla tonårspojkar att hota en familj i deras eget hem? Det har uppenbarligen brustit i samhällets skydd när hot och förföljelse av en familj i ett år kan utövas av en tonåring som är dömd till skyddstillsyn. Det är den bristen i samhället som fadern i Rödeby kommer att dömas för.

Som förälder kan jag bara säga att jag skulle gjort precis likadant som pappan. Förvisso har jag inget hagelgevär, med ve den förövare som skulle hota mina barn. Reaktionen att försvara sina barn sitter lika djupt hos mig som hos en lejonhona. Ingen hade kommit förbi mig utan att döda mig först. Så enkelt är det!

...för övrigt anser jag att det bör sättas upp bommar på Järnvägsgatan samt att Nybrovägen och Klittervägen bör öppnas för genomfartstrafik!