Christina Linnea Örtendahls Blogg

Statsvetare & omvärldsanalytiker granskar dagsaktuell politik med glimten i ögat

måndag, januari 14, 2008

Från Krav-märkt till Kram-märkt

Jag upphör aldrig att förvånas över hur idérik marknaden är när det gäller att hitta på politiskt korrekta kvalitetsmärken av alla de slag. Det senaste hörde och läste jag om idag, nämligen Kram-märkta böcker! Ja, du läste rätt.

Det är böcker som är granskade och godkända ur ett demokrati-, mångfalds och jämställdhetsperspektiv. I Studio Ett berättade journalisten Karin Salmson glatt att kram-märkta barnböcker från deras förlag prisades av förskollärare och lärare, som ju har ett tydligt uppdrag att bevaka de olika perspektiven.

Och i Svd skriver Lena Kåreland:
Böckerna är vad förlaget kallar ”krammärkta”, det vill säga de har granskats med genusglasögon för att uppfylla kraven på demokrati-, jämställdhets- och mångfaldsperspektiv. (---) Böcker för små barn som ifrågasätter och problematiserar rådande föreställningar om kön fyller en viktig funktion, särskilt med tanke på att många förskolor enligt flera undersökningar inte lever upp till kraven på genusmedveten pedagogik.
Herregud, vad är det för samhälle vi lever i? Kan inte barnen få lov att vara barn? Jag förstår om barn har svårt att finna trygghet i en värld som ändrar skepnad varje gång de tror att de har förstått och lärt sig något om vuxenvärlden.

Jag har bestämt mig för att introducera begreppeticke-kram-märkta böcker. Först ut är en auktion på Astrid Lindgrens debutbok Britt-Marie lättar sitt hjärta. Det är en förstaupplaga utgiven 1952 och ingår i serien FIB:s Ungdomsböcker. Lägg ett bud! Auktion

...för övrigt anser jag att det bör sättas upp bommar på Järnvägsgatan samt att Nybrovägen och Klittervägen bör öppnas för genomfartstrafik!

Etiketter: , , , , ,