Christina Linnea Örtendahls Blogg

Statsvetare & omvärldsanalytiker granskar dagsaktuell politik med glimten i ögat

onsdag, januari 30, 2008

Jag vill ha fler tävlingar...

Jag gillar verkligen tävlingen Årets kock! Inte bara för att jag tycker att matlagning är bland det roligaste man kan ägna sig åt på fritiden, utan för vad den gjort för hantverksyrket.

Ända sedan skråväsendet avskaffades har hantverk nedvärderats i vårt land. Det senaste politiska beviset för tesen är förändringen av gymnasiet. Inte duger det att bli hantverkare på två år när man kan förberadas för akademiska studier i tre år. Det viktiga är inte att alla får jobb och möjlighet att själv försörja sig, utan att motverka den sociala snedrekryteringen.

Tävlingen Årets kock har brutit trenden genom att uppgradera värdet av ett viktigt hantverk. Kockyrket har ändrats från att vara ett undanskymt arbete i köket till att omges med stjärnglans och status. Det går att tjäna pengar och bli känd på att laga god mat!

I Sverige är det inte politiskt korrekt att tjäna mycket pengar på hederligt hantverksarbete, medan spel och tävlingsvinster är helt okej.

Jag vill ha fler tävlingar och mer mediebevakning. Årets snickare, Årets smed, Årets fordonstekniker, Årets kallskänka, Årets krukmakare, Årets trädgårdsmästare, Årets målare, Årets frisör...

Vem som helst som är läskunnig kan bli akademiker, men det kräver talang för att bli en skicklig hantverkare.

PS: Jag vill gärna gratulera Tom Sjöstedt till utmärkelsen Årets kock 2008, även om min favorit var Tobias Millqvist från Gastronomistudion i Båstad. Men du tar det nästa år!

...för övrigt anser jag att det bör sättas upp bommar på Järnvägsgatan samt att Nybrovägen och Klittervägen bör öppnas för genomfartstrafik!

Etiketter: , , , ,