Christina Linnea Örtendahls Blogg

Statsvetare & omvärldsanalytiker granskar dagsaktuell politik med glimten i ögat

söndag, januari 13, 2008

Min hemliga last är inte politiskt korrekt

Debatten om fildelningen går vidare. Ett antal moderater, inte bara Hans Wallmark utan tyvärr även vännen Olof Lavesson, skriver en debattartikel på Svd Brännpunkt om att Sverige inte ska vara någon frihamn för nätpiraterna.

Jag läste Oscar Swartz på Texplorer och efter hans kommentar till artikeln med rubriken Asociala surmoderater slår tillbaks kan jag strunta i att lägga energi på frågan igen. Oscar gör en klassisk mediadramaturgisk story kring fildelningen genom att kalla dem som är för fildelning "rebellmoderater" och dem som är emot "surmoderater". Men hans diskussion är djupare än så; inlägget är både läs- och tänkvärt.

Samtidigt ökar klimatångesten inom journalistiken. Idag har P1 hoppat på det ångestladdade klimattåget och startat en ny serie: Miljölarm i tio avsnitt.

Nu vågar man knappt ens viska svaret på frågan: Vad är din hemliga last? Om jag skulle svara ärligt att det är mineralvatten med bubblor på flaska; helst Perrier eller Ramlösa...så skulle jag bli tvungen att avkräva frågeställaren tystnadsplikt. Och inte vågar jag berätta var en samling politiker från Ängelholm intog sin jullunch, eftersom det traditionsenligt serverades både ål och lax. Och en sådan händelse skulle leda till krav på strömavhopp på såväl matgäster som krögare och personal.

Här i Skåne har vi ju två väldigt viktiga nationalrätter: ål och gås. Ål har jag fått reda på av Artdatabasen och den där journalisten som skrivit om vårt hotade hav och som alla program slåss om att få ha med som gäst. Annars skulle de inte betraktas som politiskt korrekta. Men jag undrar fortfarande: Får man äta gås med krås och hur är det med Skåneakvavit?

...för övrigt anser jag att det bör sättas upp bommar på Järnvägsgatan samt att Nybrovägen och Klittervägen bör öppnas för genomfartstrafik!

Etiketter: , , , , ,

1 Comments:

Skicka en kommentar

<< Home