Christina Linnea Örtendahls Blogg

Statsvetare & omvärldsanalytiker granskar dagsaktuell politik med glimten i ögat

lördag, mars 29, 2008

Duracell-moderaten och ministern i Lördagsintervjun

Gäst i Ekots Lördagsintervju idag var min vän migrationsminister Tobias Billström.

Han intervjuades av Fredrik Furtenbach och han hade ingen lätt uppgift. Jag tror inte att vi någonsin haft en så skicklig minister i det här landet som Tobias.

Han är helt enkelt fantastiskt duktig. Han svarar klart och koncist på alla frågor. Han kryper inte och försöker aldrig slingra sig, vilket innebär att journalisterna inte får en chans att avslöja någon felaktighet i hans resonemang eller någon dubbelmoral i hans ställningstagande. Det är nästan så att man börjar tro att den etiske politikern finns på riktigt och inte bara i den teori jag utvecklade vid Statsvetenskapliga institutionen i Lund.

Och Tobias, jag förstår och instämmer i ditt resonemang kring frågan om Reza Rezai i Markaryd och andra asylsökanden som efter att ha varit här i flera år i väntan på beslut skaffat sig arbete och sedan plötsligt blir avvisade. Jag håller helt och hållet med dig i fråga om retroaktiv lagstiftning och det faktum att du som minister är förhindrad att diskutera ett enskilt fall, men...

Faktum kvarstår: Det uppfattas som fullständigt galet av oss vanliga Svenssons runt om i landet. Kommunalrådet i Markaryd, Bengt Germundsson (kd), som ställer upp och stödjer Reza Rezai berättar vad han får höra om förfarandet när han är ute på byn: Det är typiskt. Den som sköter sig och gör rätt för sig sparkar man ut, men de som bär sig illa åt det får vara kvar.

Nu vet jag ju att den nya överenskommelsen om arbetskraftsinvandring mellan regeringen och miljöpartiet (!) häromdagen kommer att förändra situationen för de som är i Rezas situation framöver, men det är lika tragiskt för varje människa i hans situation som det är för varje elev som går ut grundskolan utan godkänt betyg i kärnämnena. Därför repriserar avslutningen av mitt förra blogginlägg om Reza:
Jag kan bara instämma i slutsatsen att Reza och alla andra som har arbete ska stanna. Vem är jag/vi som har rätt att neka en människa som försörjer sig själv att bo var de vill? Det är helt sjukt tänkt. Men det är sossarnas gamla nollsummespel som spökar. Det finns x antal jobb och de ska svenskarna ha först och främst. Och sedan finns det x antal platser som asylsökande och de ska de som har asylskäl ha.

Man kan ju verkligen undra vilken värld vi lever i. Sovjetunionen, Nordvietnam eller Kuba måste ha stått förebild. Det är väl ändå högt på tiden att vi försöker leva i vår tid! Hoppas innerligt att Fredrik Reinfeldt håller med och att vi river taggtråden vid gränserna!
PS: Jag vill ge ett stilpoäng för Fredrik Furtenbach som myntade begreppet Duracell-moderaten om Tobias med anledning av att ha gick och gick och gick och knackade på minst 10 000 dörrar i Malmö under valrörelsen 1998.

...för övrigt anser jag att det bör sättas upp bommar på Järnvägsgatan samt att Nybrovägen och Klittervägen bör öppnas för genomfartstrafik!

Foto: Christina Linnea Örtendahl

Etiketter: , , , ,