Christina Linnea Örtendahls Blogg

Statsvetare & omvärldsanalytiker granskar dagsaktuell politik med glimten i ögat

fredag, mars 28, 2008

Nu sviker vi Louise igen! Vakna!

Vuxnas svek mot barn är nog det absolut värsta som jag kan tänka mig. Jag har oehört svårt för att förstå föräldrar som ser sina barn som medel för sitt eget välbefinnande än som ett mål i sig. Jag har sagt det innan och jag säger det igen:

Vissa föräldrar har helt enkelt förverkat sin rätt att vara förälder. Två av dem är Louise´s sk mamma och pappa. Och ändå har Vetlandas socialnämnd beslutat att hennes sk pappa även i fortsättningen ska få vara hennes vårdnadshavare!

Jag mår illa. Hur mycket ska Louise behöva utsättas för? Han är dömd* till rättspsykiatrisk vård för hundratals samlag med sin minderåriga dotter ända sedan hon var en liten flicka på tio år. Hennes sk mamma boende i Bergsjön kastade ut henne och har sedan varit onåbar för socialförvaltningen och därför vet tjänstemännen inte vilken inställning hon har till dotterns framtid, skriver tidningen.

Nej, men då är det väl ändå tydligt att hon helt enkelt skiter (ursäkta uttrycket) i sitt barn och därmed har förverkat sin rätt som mamma!

Ingen av föräldrarna har idag kontakt med Louise, som nu fyllt 17 år. Hon har själv önskat att hennes fosterpappa skulle bli utsedd till vårdnadshavare. Han har under utredningens gång varit god man för henne och det är uppenbart att hon har förtroende för honom:
Flickan själv ringde och var väldigt upprörd. Men av socialen i Vetlanda har jag inte hört ett ljud. Det är i och för sig inget som förvånar mig, säger fosterpappan till Vetlanda-Posten.
Johanna Melén skrev i april 2007 om fallet Louise i Aftonbladet och kontaktade då mig. Hon skrev bland annat följande i artikeln:
Det berör alla när barn far så illa, säger Christina Linnea Örtendahl som bloggat om fallet.

Jag tycker att det är fruktansvärt. Att alla har sett och att ingen har vågat göra något. Då är man inte vuxen, säger Christina Linnea Örtendahl från Ängelholm som är en av många som har bloggat om fallet.

Det största problemet är att vi alla har någon i vår närhet som far illa utan att vi gör något eftersom vi inte vill lägga oss i.
Vi kan bara inte acceptera att barn behandlas på det här sättet. De har rätt till respekt och särskilt i den här typen av fall när deras sk föräldrar så uppenbart brister i sitt ansvar. Då är det faktiskt samhällets ansvar att göra det bästa för barnet. Jag skulle önska att personal på socialförvaltningarna och förtroendevalda i socialnämnder runt om i landet inser detta och tar sitt ansvar. För barnens skull!
”Det finns saker varje människa måste göra, annars är de bara en liten lort”
Mina tidigare inlägg om Louise och Vetlanda kommun kan du läsa här:

Uppdrag granskning, Louise och Vetlanda

Upprop: glöm aldrig Louise val 2010

Louise och socialförvaltningen i Bergsjön

Fotnot*: Pappan dömdes i Eksjö tingsrätt till rättspsykiatrisk vård för hundratals samlag med dottern. Domen fastställdes av Göta hovrätt. Pappan överklagade till Högsta domstolen, som dock inte tog upp målet. Han dömdes också att betala 230 000 kronor i skadestånd till sin dotter.

...för övrigt anser jag att det bör sättas upp bommar på Järnvägsgatan samt att Nybrovägen och Klittervägen bör öppnas för genomfartstrafik!

Etiketter: , , , , , ,