Christina Linnea Örtendahls Blogg

Statsvetare & omvärldsanalytiker granskar dagsaktuell politik med glimten i ögat

tisdag, mars 25, 2008

Toppstyrning i det socialdemokratiska partiet

Centerpartiledaren Maud Olofsson öppnar för att dra in barnbidraget för höginkomsttagare och krigsrubriker som Barnbidraget inte heligt för centern toppar löpsedlar och nyhetssändningar. Grunden till ”nyheten” är ett blogginlägg av ordföranden för centerkvinnorna Annika Qarlsson från den 7 mars.

Jag är inte alls säker på att förslaget att inkomstpröva barnbidraget är så kontroversiellt som media tycks tro. Maud Olofsson anger följande argument till SvD:
Det faktum att det upplevs som orättvist att många höginkomsttagare direkt kan sätta in hela barnbidraget på banken åt sina barn, medan låginkomsttagare är otroligt beroende av pengarna. Som parti tycker vi att man ska stärka ekonomin för dem som har det allra sämst, det har vi också gjort i vår inkomstskattereform.
Och det tror jag att många håller med om. Även om socialdemokraterna genast springer ut och anser att förslaget är ett hot och en stridsförklaring mot grunden för hela det svenska välfärdssamhället.

Jag kan avslöja att jag vid varje socialdemokratisk kongress haft att ta ställning till minst en motion om samma ämne – att inkomstpröva barnbidraget och att argumentationen varit densamma som Maud Olofsson anger.

Jag kan ju gissa strategin bakom socialdemokraternas kritik mot förslaget, men inte desto mindre så handlar debatten om röstmaximering. Socialdemokraternas lokalpolitiker i allmänhet och väljare i synnerhet skulle genast skriva under förslaget; och Maud Olofsson är medveten om att hennes öppning för inkomstprövning drar till sig en hel av socialdemokraternas väljare.

...för övrigt anser jag att det bör sättas upp bommar på Järnvägsgatan samt att Nybrovägen och Klittervägen bör öppnas för genomfartstrafik!

Etiketter: , ,