Christina Linnea Örtendahls Blogg

Statsvetare & omvärldsanalytiker granskar dagsaktuell politik med glimten i ögat

måndag, maj 05, 2008

Alliansen spricker?

Förra veckan fick jag en kallelse till möte med borgerlig grupp ikväll den 5 maj. Nu är detta möte inställt. Förvisso har jag inte fått besked om detta via moderaterna, men som tur är finns skvallerexpressen alltid på plats i en småstad.

Nu är det ju så att jag begärt mitt utträde ur moderaterna i Ängelholm så jag fick ju inte något meddelande om att det förutskickade alliansmötet plötsligt har ersatts av ett internt moderat gruppmöte vid samma tidpunkt.

I vanliga fall annonseras moderaternas gruppmöten i Nordvästra Skånes Tidningar under rubriken Föreningskontakten Ängelholm med innehållet att alla medlemmar är välkomna. Men kvällens möte finns inte omnämnt överhuvudtaget.

Kan det vara så att det bara är vissa som är inbjudna för att diskutera Allians i Ängelholm? Både centern, folkpartiet och kristdemokraterna har ju tagit avstånd från Åsa Herbst och Rune Johanssons plötsliga avskedande av kommunens ekonomichefen Herman Crespin, och det tolkas uppenbarligen enligt uttalande i Radio P4 Kristianstad som myteri, vilket inte kan accepteras av det stora starka partiet.

Tänk på att Totto Littorin efter alliansens valvinst pratade om vikten av att följa bamseteoremet - den som är stor och stark måste också vara väldigt snäll. Det är en bra regel som bör följas om alliansen ska hålla. Spricker alliansen så blir det inte lätt att vinna valet 2010.

Glöm inte att dunderhonungen inte verkar likadant på alla. Bamse, biet Surre och det onda bergstrollet Gluff-Gluff blir starka av honungen, men alla andra som äter den får ont i magen i tre dagar. Jag tyckte till och med synd om Vargen, när han kved, skrek och grät och ångrade sig.

...för övrigt anser jag att det bör sättas upp bommar på Järnvägsgatan samt att Nybrovägen och Klittervägen bör öppnas för genomfartstrafik!

Etiketter: , , , , , , ,