Christina Linnea Örtendahls Blogg

Statsvetare & omvärldsanalytiker granskar dagsaktuell politik med glimten i ögat

tisdag, maj 20, 2008

Det är ingen dygd att inte följa budget





När jag läste artikeln i HD/NST om att kommunala investeringar för elva miljoner flyttas fram, undrar jag varför revisorerna inte reagerat. Enligt tidningen, och så vitt jag själv kan bedöma, så är det ingen tillfällig sak att beslutade investeringar inte genomförts. Pengarna flyttas bara fram år från år.

Och det verkar vara ett vanligt sätt att hantera politiska beslut. Ingenting händer; uppföljningen är usel.

En sak som jag irriterarat mig på är avstängningen av Nybrovägen. Här finns ett politiskt fattat beslut om att den ska öppnas upp för genomfartstrafik. Det enda som hänt under de åren jag bott i stan (sedan 2002) är att tekniska nämnden/förvaltningen har bytt ut de mindre "grisarna" mot större. Dessutom livsfarliga om något skulle hända (se bild ovan!). Kommunen riskerar enormt stora skadestånd. Ingen klarar en trafikolycka där utan men för livet och i värsta fall döden.

Bland de investeringsobjekt som flyttas fram återfinns, enligt pressen, bland annat cirkulationsplats Havsbadsvägen-Industrigatan. Det var den som miljöpartiet interpellerade om för något sammanträde sedan i KF och fick besked om att det redan var påbörjat! Här har folk väntat på maskinerna dagligdags sedan dess.

För mig kommer det knappast som en överraskning, eftersom ingen ansökan om bygglov från tekniska inkommit till stadsarkitektkontoret. Om det bara vore så väl att det beror på att man vill ta ett helhetsgrepp på trafikfrågorna i hela området. Sockerbruksskolans barn skulle må bra av att hela den gatan byggs om till gårdsgata och att trafiken istället leds via Nybrovägen. Särskilt gäller detta den täta busstrafiken som tvunget ska köra inne på området, 4 bussar per timme.

Det finns enkla lösningar som skulle tillgodose alla parter; till och med lösa tillgänglighetsproblematiken för Arbetsförmedlingen. Personligen har jag heller aldrig förstått varför Åpromenaden - denna oerhörda tillgång för stan - avbryts av starkt trafikerade vägar och gator med jämna mellanrum. Det främjar då rakt inte brukarna. Så många hundägare och barnvagnsförare som skräckslagna försöker fortsätta sina promenader, alltmedan trafiken rusar förbi i X2000-hastigheter!

Varför felbudgeteras det så monumentalt? Eller är det så illa att det inte ens är en felbudgetering, utan en typ av politkerförsäkring för väntan i lugn och ro?

Dagens citat:

När penningen talar, tiger sanningen.

Etiketter: , , , , ,