Christina Linnea Örtendahls Blogg

Statsvetare & omvärldsanalytiker granskar dagsaktuell politik med glimten i ögat

måndag, maj 26, 2008

Kamikazepilottjänstemän och katapultkommunalrådsstol?

Det faktum att kommunledningen i Ängelholm tvekar om Karl-Otto Rosenqvist (mp) interpellation - angående det moderata kommunalrådet Åsa Herbst och ks-ledamoten Rune Johansson (m) exceptionella entledigande av kommunens erkänt skickliga ekonomichef - ska få ställas eller inte, så har kommentarsfunktionen på NST/HD gått varm.

Och det är ingen hyllningskör som gör vågen för kommunledningens förfarande, precis. Det är snarare så att om chefstjänstemännen bör vara kamikaze-piloter så börjar jag fundera på om någon håller på att installera en katapultstol i kommunalrådsrummet.

Jag hoppas att signaturen Magnus (m) tycker det är okej att jag återger hans kommentar här: Moderat politik2
Den moderata politiken borde vara den bästa för Ängelholms kommun. Frågan är om uppsägningen av Herman Crespin är moderat politik och det bästa för Ängelholms kommun. Det stora problemet i denna fråga är att den moderata ledningen i Ängelholm har målat in sig i ett hörn. Det verkar inte finnas några sakliga skäl för uppsägningen. Många moderater ute i kommunen stödjer inte ledningens agerande. Det råder en förtroendekris i partiet. Det kommer ta lång tid att reparera detta.
Magnus pekar på en viktig punkt. Enligt min mening är det inte moderat politik och det bästa för Ängelholm att avskeda Herman Crespin. Tvärtom. Den stora förloraren i detta ärende är, som det kan tyckas vid en första anblick, inte Herman Crespin, utan Ängelholms kommuns framtid. Det här ger eko i hela landet. Herman Crespin var, i likhet med Örkelljungas tidigare ekonomichef Jan-Inge Hansson en mycket känd person i ekonomiska och kommunala kretsar.

Kan det vara så att mitt avhopp från Ängelholmsmoderaterna har kanaliserat en spricka? Magnus antyder det jag redan vet - att alla moderater i Ängelholm inte stödjer ledningen. Det är sällan i mitt liv som mötts av så mycket respekt av så många för något jag gjort. Jag är fortfarande moderat och medlem i Skånemoderaterna och centralt.

Tyvärr lär denna förtroendekris inom Ängelholmsmoderaterna bara gå ut över Åsa Herbst; och sedan sitter pungpatrullen kvar och hukar i kulissen. Och så börjar det om igen...

Dagens citat:

De som endast genom möjligheternas spel blir furstar från att ha varit privatmän behöver inte anstränga sig mycket för att bli det, men de har stor möda att hålla sig kvar.

Niccolò Machiavelli ur "Il principe", 1513

Etiketter: , , , , , , , ,