Christina Linnea Örtendahls Blogg

Statsvetare & omvärldsanalytiker granskar dagsaktuell politik med glimten i ögat

måndag, juni 23, 2008

Packa picknick-korgen och njut av sommarkvällarna

Den 8 juni skickade jag in ett medborgarförslag där jag begärde en översyn av den lokala ordningsstadgan ”i riktning mot en liberalare inställning till picknickkorgar innehållande alkoholhaltiga drycker på Ängelholms stränder.” Och som NST/HD skrev om i sin artikel den 11 juni:
Turismen, skriver Örtendahl, är en viktig näringsgren här och den största konkurrensfördelen är stranden. Att då förbjuda vuxna att dricka alkohol när de vill njuta av nordvästskånsk mat och natur försvårar utvecklingen inom turistnäringen.
I dagordningen till kvällens kommunfullmäktige finns mitt ärende med under punkten 19 D. Medborgarförslag från Christina Linnéa Örtendahl om översyn av Ängelholms lokala ordningsstadga.

Men redan i dagens NST/HD får mitt förslag om "en liberalare inställning till picknickkorgar innehållande alkoholhaltiga drycker på Ängelholms stränder" ett välvilligt bemötande av kommunledningen.

I en artikel rubricerad Dricka vin på stranden kan snart vara tillåtet:

När kommunstyrelsens arbetsutskott samlades i onsdags gavs kanslichefen Lena Tebring i uppdrag att göra regelverket både tydligt och tillåtande.
Den lokala ordningsstadgan är svår att tolka och när det gäller alkoholförbudet så vi ska se över det, säger hon.
Lena Tebring är kommunens jurist, men trots det har hon svårt att bestämt säga om det är tillåtet eller inte att dricka starköl, vin eller sprit på stranden. Ett antal bilagor öppnar för tolkningar åt båda hållen och Lena Tebring medger att hon lyckats göra båda sedan NST nyligen skrev om konsekvenserna av ordningsstadgans paragrafer för alkohol på stranden.

Tidningen skriver vidare att kanslichefen ska se hur andra kommuner har löst frågan.
För enligt politikerna ska det framöver inte råda någon tvekan om att det är helt okej att ta sig ett glas vin till picknicken framöver, även på Ängelholms stränder.
Jag ber att få tacka för den snabba och välvilliga behandlingen av mitt förslag. I väntan på bättre strandutflyktsväder läser jag förslag på vin och mat att fylla picknickkorgen med!

Dagens citat:

Den som har lov att synda syndar mindre.

Ovidius

Ett extra tack till Gustaf & Chippen på Klitterhus för att jag får använda deras bild på min blogg. Totte & Teddie hälsar!

Etiketter: , , , , ,