Christina Linnea Örtendahls Blogg

Statsvetare & omvärldsanalytiker granskar dagsaktuell politik med glimten i ögat

måndag, juni 16, 2008

Tänk om det blev närmare till havet?

Till min förvåning läser jag i dagens NST/HD att politikerna verkat svänga i fråga om busslinje till Råbocka via Havsbaden! En födelsedagspresent så god som någon.

Men fan trot, för när medborgarförslaget behandlades gavs inga löften. Men å andra sidan vet jag att ansvariga politiker aldrig fått presenterat för sig att den sk badbussen inte tar funktionshindrade, rullatorer eller barnvagnar ombord. Den har istället presenterats som en buss för utsatta grupper. Och ja, det beror ju på vad man menar med det begreppet.

Personligen anser jag inte att tonåringar som är för lata för att cykla eller gå är de som ska subventioneras med gratis buss till havet. Däremot hade det gynnat alla om de allmänna kommunikationerna fungerade; inte minst miljömässigt. Det är inte trevligt att promenera längs Havsbadsvägen ner till stranden i stillastående sommarvärme och tillika stillastående bensin- och dieselångor. Att det dessutom är många barn som utsätts gör saken än värre.

Nu hoppas jag bara att det inte bara är en läpparnas bekännelse utan att kommunen faktiskt rent ekonomiskt kan tänka sig att stödja en busslinje om inte Skånetrafikens kalkyl stannar på plus.

Dagens citat:

Tiden omvänder fler än sanningen.

Thomas Paine

Etiketter: , , ,