Christina Linnea Örtendahls Blogg

Statsvetare & omvärldsanalytiker granskar dagsaktuell politik med glimten i ögat

måndag, september 22, 2008

Ängelholmsmoderater emot utlandsstudier

Missade tyvärr kommunfullmäktiges sammansträde i går kväll. När jag läser lokaltidningens artikel Svagt stöd för utlandsstudier i fullmäktige inser jag att min prioritering var helt fel.

Den politiska kartan i Ängelholm verkar helt felritad och kompassnålen verkar dessutom peka helt fel. När höger spelar vänster och vänster spelar höger vet man inte vem man ska lita på eller hur man ska orientera sig i kommunens politiska kontext.

Socialdemokraterna anser att det gymnasieungdomarna ska få ta skolpengen med sig om de väljer att studera utomlands, medan moderaterna i Ängelholm (pushade av pungpatrullen)har sagt nej till elever i kommunen som ansökt om det. Mycket märkligt! Upp och nedvända världen, anser jag. Är det något parti som borde vara för fritt skolval är det väl ändå moderaterna?!

I andra kommuner, som till exempel Svalöv, har ledande moderater som Charlotte Wachtmeister drivit frågan enträget och framgångsrikt. Det är faktiskt så att ett utländskt gymnasium bara ligger drygt en halvtimmes resa härifrån!

Jag hoppas på en snar ändring i frågan, men tyvärr vågar jag inte tro på det, eftersom erfarenhet från Ängelholm är det enda som räknas i Ängelholm, åtminstone enligt tongivande ängelholmsmoderater. Sorgligt men sant!

Ängelholm behöver sannerligen fler ungdomar som studerar utomlands och kommer hit med världen!

Etiketter: , , , ,