Christina Linnea Örtendahls Blogg

Statsvetare & omvärldsanalytiker granskar dagsaktuell politik med glimten i ögat

måndag, november 17, 2008

Brutalfunktionalismens öststatsarkitektur

Idag skriver NST/HD om min nominering i tävlingen om Ängelholms fulaste byggnad. Tyvärr har tidningen valt att illustrera min motivering med en egen bild från Stadsbiblioteket och inte med mina. De var tagna ur helt andra perspektiv och illusterade tydligt min åsikt. Min motivering i sin helhet kan du läsa här nedan:

Jag nominerar Ängelholms Stadsbibliotek till Ängelholms fulaste byggnad. Inte nog med att den slår fulheten av Länsstyrelsen på Kungsgatan i Malmö och Sparta i Lund med hästlängder. Den är dessutom fullständigt felplacerad i en ömtålig och historiska innerstadsmiljö.

På mina tre bilder av den nominerade byggnaden framgår tydligt brutalfunktionalismens öststatsarkitektur i förhållande till Gamla Tingshuset, Ängelholms kyrka och det vackra jugendhuset på Järnvägsgatan 17 som bland annat inrymmer Röda Kvarn.

Om du därtill lägger det gamla rådhuset och de kullerstensbelagda gatorna och Stortorget så är den totala frånvaron av arkitektonisk estetik fullständig. Förstår inte att det överhuvudtaget beviljats bygglov!











Att det dessutom är mörkt som i en säck både på Stortorget och i passagen för gångtrafikanter mellan torget och Torstens gör ju inte stadsmiljön vackrare eller säkrare. Dock tryggare för de ljusskygga som samlas sena helgkvällar och lämnar ölflaskor och dito burkar efter sig.

Med tanke på alla bilar som använder denna passage för biltrafik fram och tillbaka dagarna i ända, är det rena turen att ingen gångtrafikant blivit påkörd. Men det kanske beror på att pensionärerna klänger sig upp längs väggarna krampaktigt hållande i sina rollatorer i ren självbevarelsedrift?

Etiketter: , , ,