Christina Linnea Örtendahls Blogg

Statsvetare & omvärldsanalytiker granskar dagsaktuell politik med glimten i ögat

fredag, november 21, 2008

Rösta i tävlingen om fulast i Ängelholm

Idag har HD/NST startat omröstningen om Ängelholms fulaste byggnadsverk. Som jag tidigare har berättat har jag nominerat Ängelholms Stadsbibliotek till tävlingen.

Tyvärr berättar tidningen i dagens artikel att en anledning till min nominering är uselt underhåll. Detta är inte med sanningen överensstämmande. Min nominering är uteslutande orsakad av att jag anser att arkitekturen snarare hör hemma i en Öststatsdiktatur än i Ängelholms innerstads historiska miljö. För er som vill se min nominering och mina foton går det bra att se dem här.

Gå gärna in och rösta i tävlingen om vilken byggnad som ska utses som stadens fulaste.

Anledningen till att jag nominerat Stadsbiblioteket är att jag hoppas kunna lyfta innerstadens miljö och arkitektur på den politiska dagordningen. Här finns mycket i övrigt att önska och mitt senaste medborgarförslag om tryggare stads- och tätortsmiljöer är ett led i det arbetet. Hoppas innerligt att Ängelholms kommun ansöker om bidrag för ändamålet.

Enda kravet för att få ta del av de 45 miljonerna är att kommunen ansöker om att få ta del av pengarna i syfte att skapa en ljusare och säkrare stads- och tätortsmiljö i ett kvinnoperspektiv. Och det behövs sannerligen, inte minst vid Stortorget i Ängelholm!

Det mest märkliga hände dock i måndags när jag skrev om gränden mellan Stortorget och Torstens. De som bor där har ringt i åratal och frågat om varför inte trafiken till och från torget stängts av. Svaret har alltid blivit:

Ja, vi arbetar på det, men vi hinner inte förrän om tre veckor etc... I måndags kväll var tekniska kontoret ute och klampade i sina 45:or och satte upp pållare som stängde av för genomfartstrafik. Äntligen!

Etiketter: , , ,