Christina Linnea Örtendahls Blogg

Statsvetare & omvärldsanalytiker granskar dagsaktuell politik med glimten i ögat

onsdag, januari 07, 2009

Göran Persson och dubb(el)däcken

Före detta statsministern Göran Persson (s) lagstiftade om obligatorisk vinterdäcks/dubbdäcksanvändning under den tiden jag jobbade ihop med hans dåvarande hustru Annika vid Malmöhus läns landstings ledningsstab.

Hon var mycket irriterad över att han inte förstått sig på den skånska vintern. Vi hade mycket diskussioner runt fikabordet på jobbet i denna fråga. Att sätta upp regler för "vinterdäck/dubbdäck på - vinterdäck/dubbdäck av" i Skåne,, på samma villkor som i Norrbotten, var enligt hennes liksom min åsikt, och slutsatsen av fikadiskussionerna fullständigt vansinnigt!

Annika var mest arg för att Göran inte ville lyssna på henne. Men idag kommer vägverket med en utredning kring användingen av vinterdäck som styrker våra slutsatser.

Vägverket föreslår bland annat att kommuner ska kunna besluta om att införa förbud mot att använda dubbdäck. Detta för att dubbdäcken innebär ett enormt miljöproblem. Däcken river upp en massa olika partiklar från vägbanan som kan orsaka allergier och astmaproblem och ingen forskare, rätta mig om jag har fel, har hittills uteslutit samband med cancersjukdomar.

Jag visste sedan tidigare att Göran Persson drev igenom ett vansinnigt beslut för Skånes del; men nu verkar det uppenbarligen varit ett vansinnigt beslut även för andra delar av Sverige. Och det tycks finnas underlag för det.

Dags att tänka om!

Etiketter: , , ,