Christina Linnea Örtendahls Blogg

Statsvetare & omvärldsanalytiker granskar dagsaktuell politik med glimten i ögat

måndag, januari 12, 2009

Luther på axeln även hos optikern

Det händer ibland att jag somnar i soffan. Tyvärr brukar glasögonen bli lite skeva och i behov av en justering då.

Jag går helt enkelt in till min lokala optiker och på några minuter har de fixat till dem igen. Men nu senast när jag var där inne så sa en av optikerassistenterna:

-Det är så roligt med dig. För du säger att du somnat med glasögonen på!

Jag förstod först ingenting. Vad skulle jag annars säga? Personalen berättade därför att jag var den enda kund som sa det; trots att de direkt kunde sluta sig till att det var just den typ av skadan som de flesta kunderna kom in och vill ha hjälp med.

Jaha, då ni kan se det på skadorna då? Ja, självklart gör vi det, svarar de!

Jag lär fortsätta att somna i soffan - det är märkligt vad man kan sova gott där. Och jag kommer att fortsätta att erkänna min svaghet för personalen hos optikern. Nu vet jag dessutom att de bara skrattar åt alla fantastiska bortförklaringar.

Skulle kanske börja samla in de mest vinnande bortförklaringar. Har potential att bli en bästsäljare "De tusen vanligaste förklaringarna till varför glasögonen gått sönder när man somnat i soffan!" Visst vore det roligare att försöka lura Luther än en optikerassistent!

Etiketter: , , , ,