Christina Linnea Örtendahls Blogg

Statsvetare & omvärldsanalytiker granskar dagsaktuell politik med glimten i ögat

tisdag, januari 06, 2009

Reklam för billig sprit till ungdomar

Jag har tidigare tagit upp problematiken med att politiker snedvrider konkurrensen mellan krogarna här i stan. Men jag tror inte att de gjort någon konsekvensanalys av besluten. Den här inbjudan fick jag idag via Facebooks mejlfunktion:

Evenemang: Klubb Pank @ Bahnhof Bar i Ängelholm

"Plånboksvänliga priser för alla över 18år! 25an i baren hela natten!"

Typ: Club Party

Värd: Ängelholm

Starttid: den 16 januari kl. 22:00

Sluttid: den 17 januari kl. 03:00

Var: Bahnhofbar i Ängelholm


För mer information och för att svara på inbjudan klicka här.

Vad är detta annat än ett sofistikerat sätt att uppmuntra ungdomar till att dricka alkohol!? Samtidigt som ena handen i Ängelholms kommuns politiker lägger masor av pengar på förebyggande drogarbete så sitter den andra handen, politikerna i socialnämnden och beviljar exklusiva serveringstillstånd till en företagare i kommunen - nämligen Bahnhof Bar!

I kommunstyrelsen talar man om att ungdomarna i Ängelholm dricker mer alkohol än på något annat håll i Skåne och försöker finna metoder för att motverka detta; bland annat Projekt Insikt.

I socialnämnden går man samtidigt in och snedvrider konkurrensen mellan krogarna i stan genom att ge längre serveringstillstånd på grumliga underlag till somliga krögare, som Bahnhof Bar. Allt med motiveringen att hålla ungdomarna kvar i Ängelholm, så att de inte åker till Helsingborg. Sanningen är att det är ungdomarna från Helsingborg, där det delas ut fribiljetter, som åker hit. På Facebook får de till och med reda på när sista bussen till Helsingborg går.

Det vore bra om politikerna var ute i verkligheten. Jag har åkt tåg från Malmö/Helsingborg på kvällarna och vet hur det ser ut. När de kommer av vid stationen frågar de efter Bahnhof Bar, jag har visat vägen för ett antal. Då är de flesta fortfarande talbara; det blir alltid värre framåt natten.

Då jag har hundar tillhör jag också det fåtal vuxna som vistas ute sent om helgkvällarna. Och jag kan bara säga att de som pratar om Stadsparken som ett tillhåll har aldrig varit i närheten av Bahnhof Bar! Prata med ungdomarna där så får ni veta hur det ligger till. Några av dem som finns vid Bahnhof Bar är trots allt nyktra nog att föra samtal med.

Jag hoppas innerligt att både politiker och föräldrar i Ängelholm kan avge ett löfte för det nya året: Att samarbeta för ungdomarnas bästa oavsett vilken stol eller soffa man sitter i.

Ett tips till ERK: Det här borde ni kanske ägna mer uppmärksamhet i år åt denna typ av förtäckt reklam istället för det ni gör nu?

Etiketter: , , , , , ,