Christina Linnea Örtendahls Blogg

Statsvetare & omvärldsanalytiker granskar dagsaktuell politik med glimten i ögat

fredag, februari 13, 2009

Anfall är inte bästa försvar!

Jag har varit fullt upptagen med att flytta, därav mitt uppehåll i skrivandet. Men trots att jag lever mitt i en konstinstallation, som jag döpt till Flyttkartonglabyrinten så känner jag mig tvungen att skriva ett inlägg.

För nu har det hänt igen. En ung kvinna som länge satsat hela sin själ och kompetens för Ängelholmsmoderaterna och den lokala politiken hoppar av.

There is something rotten in the Ängelholmsmoderaterna. Och nu fick vi ytterligare en pinsam hint om vad. I pressmeddelandet skriver Marie Ljung, enligt svt.se: "ledamöter i nomineringskommittéer och valberedningar, föreslår sig själva och varandra till ledande politiska poster i kommunala bolag, olika styrelser och nämnder samt utskott."
- Det är en tråkig kultur. De flesta ser utnämningarna som högst olämpliga, men fortsätter ändå, säger Marie Ljung (M) till Sydnytt.
I moderaternas nomineringskommitté sitter fyra personer, och enligt Marie Ljung har tre av dessa utnämnts sig själva till höga poster i kommunen.
- Det är lögn, säger Rune Johansson (M).
Och får medhåll från högsta ort i Ängelholmsmoderaterna: "enligt kommunstyrelsen ordförande, Åsa Herbst (M), har kommittén inte föreslagit sig själv till tunga poster." berättar Sydnytt.
- Om en person ur nomineringskommittén anses lämplig för ett politiskt uppdrag, sker detta utan den personens inblandning, säger hon. Men hon tillägger också att det råder hård konkurrens om platserna och det är vanligt att kandidater blir besvikna om de inte själv blir nominerade.
Men den som är det minsta läskunnig kan själv kontrollera allt på Ängelholmsmoderaternas webbplats här.

Det är bara att titta efter. Vilka sitter i nomineringskommittén? Rune Johansson, Bo Lager och Dan Nordström. Och vilka uppdrag har de? Klicka på namnen och ni får klart besked. Dock är webbplatsen inte uppdaterad varför Rune Johanssons nya uppdrag som ordförande i tekniska nämnden inte finns med i listan, och således måste läggas till.

Allt med reservation för att nu när jag använt mig av att länka direkt till Ängelholmsmoderaternas webbplats för att bevisa att Marie Ljung har uppfattat allt korrekt medan andra försöker skylla ifrån sig, kommer att tas bort eller ändras.

Och att som Åsa Herbst, försöka få det hela till att Marie Ljung blivit besviken för att hon inte blivit nominerad, ser jag som en ren oförskämdhet!

Med sådana partikamrater behöver man sannerligen inga fiender!

Etiketter: , ,