Christina Linnea Örtendahls Blogg

Statsvetare & omvärldsanalytiker granskar dagsaktuell politik med glimten i ögat

onsdag, februari 18, 2009

Somliga ljuger inte så bra!

Tekniska nämnden i Ängelholm fick en ny (nåja han har fyllt 70 år) ordförande vid förra kommunfullmäktige. Idag läser jag i hd.se att det första beslut Rune Johansson (m) tagit, är att ta bort punkten Övriga frågor från dagordningen.
— Tekniska nämndens dagordning är ingen diversebutik. Övriga frågor hör helt enkelt inte dit, säger han.
hd.se skriver: Enligt Rune Johansson är det inga andra kommunala nämnder och styrelser som har med övriga frågor på dagordningen till sina sammanträden.

Dock nöjde sig inte journalisten med det svaret utan gjorde en koll. Tack Hans, bra jobbat! Och kom fram till följande:
Men det stämmer inte. Barn- och utbildningsnämnden, kultur- och fritidsnämnden och miljönämnden har en punkt som heter övriga frågor eller övrigt. På socialnämndens dagordning kallas ärendet öppna frågor.
Och jag kan tillägga att även byggnadsnämnden har en sådan punkt i sin dagordning. Hur skulle annars vi politiker kunna fråga tjänstemännen om hur långt de kommit i ett visst ärende, t ex en detaljplan och om det kommit in några yttranden eller överklagande? Kanske har till och med tjänstemännen något att tillägga som vi politiker har nytta av att få reda på? Har du tänkt på det Rune?

Journalisten skriver därför: Rune Johansson medger vid ett nytt samtal att han hade fel.
— Men jag har hört sägas att övriga frågor inte ska vara med på en kommunal dagordning. Därför har jag tagit bort den. För övrigt kommer jag att fråga ledamöterna när sammanträdet inleds om det finns några övriga ärenden. Sedan bestämmer jag som ordförande vad som ska tas upp och vad som inte ska med. Demokratin fungerar, säger han.
Skulle gärna vilja veta vilken demokratiuppfattning Rune Johansson har? Den som finns i Sveriges grundlagar? Eller kanske den stalinistiska, leninistiska, nordkoreanska, maoistiska eller kanske något hämtat från någon Science Fiction-film? Eller har han kanske rökt för många Cubacigarrer?

Kommentarerna till artikeln på hd.se talar sitt tydliga språk. Själv skrev jag också en kommentar imorse; men nu när jag skulle kopiera den hit så var den borttagen. Och detta trots att hd.se granskade den innan den publicerades. Jag har ringt och pratat med den ansvarige som hänvisar till att de gör ett serverbyte.

Men jag gör ett nytt försök. Jag skrev ungefär så här: Nu ljög Rune Johansson igen. Det är jag van vid. Men snälla lille Rune: ljug inte för en journalist och inte i en fråga som är så lätt att kontrollera sanningshalten i. Och tänk på: det är lättare att tala sanning än att ljuga när minnet börjar svikta.

Dessutom är det tveksamt om han är vald på korrekta grunder. Nomineringen har inte diskuterats på något gruppmöte utan förslaget har gått direkt till kommunfullmäktige från nomineringskommittén, där Rune Johansson sitter tillsammans med ett par av sina vänner.

Inte bra för partiet i Ängelholm, tycker jag. Och det bekymrar mig inför valet.

Etiketter: , , ,