Christina Linnea Örtendahls Blogg

Statsvetare & omvärldsanalytiker granskar dagsaktuell politik med glimten i ögat

måndag, juni 08, 2009

Min analys av nya moderaternas valkampanj



Min analys av varför jag tror att vi i nya moderaterna inte lyckades så bra i EP-valet som jag hoppats:

Först och främst: Anna Maria Corazza Bildt skulle varit på plats nr 1!

Vi hade alldeles för många frågor som så kallade huvudfrågor. Enligt retorikens principer kan ingen ta åt sig och komma ihåg mer än tre budskap.

Vi hade fem så kallade huvudkandidater som drev varsin fråga. Vad ville partiet egentligen?

Vi, som parti, hade inga budskap som attraherade kvinnor och ungdomar. Vi missade maten och integriteten.

Slutsats: Vi var otydliga och obalanserade.

PS: Det värsta av allt är att jag ser scenariet hur nya moderaternas totala röstandel hade varit om vi inte haft Anna Maria Corazza Bildt på vår lista...vågar knappt tänka tanken.

Foto: Christina Linnea Örtendahl. (Vi fick stå upp från Helsingborg till Lund eftersom Skånetrafiken hade problem med bromsarna på det tåg som vi borde åkt med).

Etiketter: , , , ,