Christina Linnea Örtendahls Blogg

Statsvetare & omvärldsanalytiker granskar dagsaktuell politik med glimten i ögat

fredag, januari 08, 2010

Fega politiker vågar inte bekänna färg

Jaha, så var det då dags igen. Pyttebron är det eviga samtalsämnet i Ängelholm. Det går inte många dagar utan att Pyttebrons vara eller icke vara diskuteras. Som nyinflyttad i stan råkade jag säga att den borde bytas ut så att Klippanvägen, en av infarterna, inte slutade tvärt i ett T-kors. Det blev en isande tystnad i lokalen och jag förstod att jag sagt något förbjudet.

När nu kommunen skickat ut trafikutredningen på remiss svallar känslorna över och Pyttebron ser ut att bli en valfråga. Jag välkomnar detta.

I över tjugo år har frågan ältats. Folkpartiet har sedan länge drivit en ny genomfart ner mot havet och en flytt av Pyttebron till Hembygsparken/båtplatsen. De är inte ensamma om den uppfattningen. Jag stödjer deras väl genomtänkta förslag och jag vet att det är andra borgerliga politiker som också gör det.

För en utomstående är folkpartiets förslag fullständigt logiskt. Turisterna irrar omkring i sina husbilar och med husvagn utan att hitta en enda skylt eller logisk väg ner till havet. GPS:en fungerar inte heller när det ser ut som det gör. Jag har blivit tipsad om att sälja picnic-korgar till dem när jag ändå hjälper dem att hitta rätt! Det hade nog kunnat bli en luckrativ rörelse.

Protesterna är högljudda, men argumenten svårbegripliga. Det vore bra om det blev en valfråga så Ängelholm kan fortsätta att utvecklas och inte ligga i malpåse längre. Hoppas att alla politiker vågar stå för sina åsikter och ta sitt ansvar som politiker genom att deklarera sin åsikt och fatta beslut. Man kan inte både ha kakan och äta den...

Etiketter: , ,